• driversdays

    Rijders informatie

    (Trackday, Vrij rijden)

    DriversDays organiseert circuitdagen (trackdays Vrij rijden dagen), deze circuitdagen kenmerken zich door een open pitlane. Een open pitlane op Zandvoort houdt normaliter in 9 uur baan open en sluiting om 17:00 onderbroken door een half uur lunchpauze. Op andere circuits gelden vaak andere tijden.  Hieronder tref je algemene informatie aan die voor elke circuitdag van toepassing is. Aanvullende informatie voor een dag aangegeven gaat voor deze algemene regels.

    Let op: door Covid wordt de briefing vooraf schriftelijk verstrekt en houden wij geen fysieke briefing op het circuit. Tevens kunnen er aanvullende regels gelden ivm de geldende Covid instructies die we vanuit de overheid/circuit moeten volgen.

    Belangrijk

    • Elke dag begint met inschrijven (startnummers / vrijwaring).
    • Briefing is verplicht voor alle deelnemers (rijders) en is rond 8:45, voor de pitbox van de organisatie. Zorg dat je er bent! Indien er op het betreffende circuit met transponders gereden wordt, worden deze na de briefing uitgedeeld. Ook kan het voorkomen dat de briefing schriftelijk beschikbaar wordt gesteld.

    Regels en veiligheid

    Geluid

    Er gelden op circuits die wij aandoen strikte geluidsnormen. Het geluidsniveau is voor de volgende circuits als volgt:

    Zandvoort maximaal 92 dB

    Zolder maximaal 98 dB

    Bilsterberg +/- 96 dB

    Spa Francorchamps 102 dB

    Assen +/- 96dB

    Bij teveel geluid zal u van het circuit gehaald.

    Startnummers etc.

    Iedere deelnemende auto dient te zijn voorzien van startnummers. Indien u geen startnummer heeft krijgt u deze het inschrijven van de organisatie. Bij het ophalen van de startnummers kunt u tevens uw vrijwarings-verklaring in te leveren indien u deze niet vooraf heeft ingezonden. U krijgt van ons een polsbandje om, dat u dient te tonen ‘einde pitsstraat’ bij het oprijden van de baan. Ingeval van meerdere bestuurders voor 1 auto, dienen wij van iedere bestuurder te beschikken over een vrijwaring. De startnummers dienen op de auto geplakt te zijn voor u het circuit op gaat.

    Veiligheid

    • Heb respect voor elkaar en voor elkaars materiaal, het is geen race.
    • Volg aanwijzingen van de organisatie op.
    • Houdt je aan de regels. Iedere rijder dient een rijbewijs of racelicentie te hebben.
    • Respecteer vlagsignalen.
    • Het dragen van een helm is verplicht (doe deze ook vast), draag veiligheidsgordels en houd ramen gesloten. Zorg voor degelijke kleding. Het beste is natuurlijk een race-overall. Heeft u die niet, zorg dan voor katoenen kleding met lange mouwen/pijpen. Bij voorkeur voor uw eigen veiligheid geen polyester of andere kunststof.
    • De rijbaan in de pitstraat dient VRIJ te blijven (voor hulpverleningsvoertuigen). Parkeer niet voor of achter anderen hun pitbox. 

    Vlaggen en codes

    • Zwart-wit geblokte vlag. De finishvlag. De sessie is afgelopen. Snelheid minderen. Haal niet meer in en rij langzaam de pitstraat in.
    • Gele vlag. Er is iets gebeurd. U moet direct snelheid verminderen en mag absoluut niet meer inhalen. Na een groene vlag kunt u weer snelheid maken. Wees op alles voorbereid.
    • Blauwe vlag. Er bevindt zich een snellere deelnemer achter u, wees attent op het feit dat deze u gaat passeren. Gun elkaar de ruimte.
    • Witte vlag. Er is iets gebeurd, er bevindt zich een langzaam rijdend voertuig op de baan (pace-car of kapotte auto). Voorzichtig inhalen is toegestaan. Wees op alles voorbereid.
    • Rode vlag. De sessie is stilgelegd. U moet direct snelheid verminderen en mag absoluut niet meer inhalen. Rij langzaam terug de pitstraat in. Wees op alles voorbereid. Rij in ieder geval zodanig verder, dat u geen eventuele hulpdiensten blokkeert. Er kan een herstart volgen, wacht verdere instructies in de pitstraat af.
    • Rood/geel gestreepte vlag. Olie of andere gladheid op de baan, waardoor gevaar kan ontstaan: Slipgevaar, wees bedacht op verminderde grip.
    • Zwarte vlag. U bent uit de sessie genomen, minder snelheid en maak de ronde af. Stoppen bij de evenementleiding en vragen wat er aan de hand is of wat er verder moet gebeuren. De zwarte vlag wordt bijna altijd gegeven in combinatie met een bord met het nummer van de betreffende auto.
    • Groene vlag. Wordt gegeven als teken dat een eerdere waarschuwing voor gevaar (bijvoorbeeld bij geel) niet meer van kracht is. De groene vlag geeft aan dat er weer een veilige situatie is, pas bij het passeren van de groene mag u weer snelheid maken (dus NIET zien van de vlag).
    • Uw startnummer op het pitbord incl. zwarte vlag. U komt zo direct binnen in de pitstraat en stopt begin pitstraat bij de wedstrijdleiding/de beheerder van circuit.

    Inhalen

    • Als u een langzamere deelnemer nadert en deze wilt inhalen: de auto voor u heeft altijd voorrang. Haal nooit in, tenzij duidelijk is dat u er langs kunt.
    • Als u ingehaald wordt door een snellere deelnemer: geef de ander de mogelijkheid om te passeren en blijf op uw lijn.

    Algemeen

    • Dit is een clubdag, geen wedstrijd/race.
    • Gevaarlijk rijgedrag heeft uitsluiting van het verdere evenement tot gevolg, zonder restitutie van deelnamegeld.
    • Meer dan 3 bestuurders op 1 auto dient vooraf overlegt te worden. Incentives zijn in basis niet toegestaan.
    • Pitboxen kunnen gehuurd worden. Dit kan DriversDays voor u doen. Neem hiervoor contact op met DriversDays. 
    • Alleen deelnemende auto’s (met startnummer) mogen zich in de pitsstraat bevinden. ’s Morgens is er de mogelijkheid om spullen via de pitstraat te lossen in uw pitbox. Auto’s, trailers, busjes e.d. dienen daarna achter de pits geparkeerd te worden.

    Fotografen: foto’s die op onze dagen worden gemaakt dienen aan ons geleverd te worden zonder logo. Wij mogen deze vrij en zonder restricties gebruiken. Op het moment dat je er voor kiest om bij ons te fotografen ga je akkoord met bovenstaand.

    Wij wensen u veel plezier op onze circuitdagen.

    Dirk en Nynke
    DriversDays